torsdag 21 mars 2013

Mars-collieträffen...

Hejsan!!

I tisdags var jag på en mycket intressant och givande collieträff.
Denna gång var vi på Djurkliniken Annalysen. 
Helene som är djursjukvårdare där gick igenom allt möjligt nyttigt för oss som är bra att veta ifall våra fyrbenta vänner skulle råka ut för något. Vi gick bla igenom ormbett, värmeslag, nedkylning, sårskador, fukteksem mm och fick även lite bra tips på läkemedel som är bra att ha hemma 
om olyckan skulle vara framme.

Vi fick lära oss att ta pulsen på hunden, vilket jag inte hade en aning om att man lättast kollade i ljumsken. 
Vi fick oxå en demonstration i hur man lindar en tass. 
Hennes fina collie Gäsper var med och fick agera testpanel för oss alla.

 Djursjukvårdaren Helene och hennes collie Gäsper tillsammans med den livlösa provdockan.

Foto lånat från Chatarina Näslund.







Sist men inte minst gick hon även igenom hur man gör HLR (hjärt/lung-räddning) på en hund, 
vilket mycket sällan förekommer, men nog så viktigt att kunna. 
Dock behövde inte Gäsper råka ut för den demonstrationen utan den lite mer trubbnästa 
och livlösa vännen (som bor på kliniken) fick agera provdocka då ;)


Jag är så glad för alla dessa collieträffar som anordnas här i vårt lokalområde, 
det är alltid så kul att träffa det glada colliegänget. Man får ta del av andras tips och erfarenheter och det känns som att man alltid får lära sig något nytt. 
Dessutom har jag lärt känna många fina vänner tack vare detta, 
vilket jag är mycket tacksam över.


Sist vi hade collieträff var den 23/2, då var vi ett gäng på lite drygt 11 långnäsor med mattar och hussar som gick en härlig promenad vid naturens hus i Örebro. Träffen avslutades med lite fika vid ån.

Foto lånat av Ann Karlsson

Nästa collieträff är inplanerad till den 7/4, då står det vallning på schemat.
Den träffen ser både jag och killarna fram emot.

Men nu skall jag ta med mig grabbarna ut en stund och lapa lite sol.
Bäst att passa på när den äntligen är framme.

Ha det så gott.
Kramar Ida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar