måndag 22 april 2013

Lill-skiten och jag har börjat kurs...


Nu har lydnadskursen dragit igång som Bamze och jag går, med inriktning på tävling. 
Den 11/4 var första kurstillfället och den går av stapeln utanför Glanshammar hos BM´s Hundtjänst. 
Instruktören heter Britt-Marie, men kallas för Prickis.
Jag har hört så mycket positivt om hennes kurser och har verkligen längtat tills denna kurs skulle starta.

Första kurstillfället fick vi presentera oss själva och hunden och tala om vad han skulle bli för stjärna i framtiden :).
Vi fick gå lite linförighet och fick i läxa att leka mycket med hunden och berömma med både rösten, klappar och godis. Vi skulle tala om för hunden när den gjorde fel och avstyra det, för att sedan berömma hunden hela tiden när den gjorde rätt.
Vi fick många bra tankeställare och det var en hel del att ta in, så matte var helt trött i huvudet när vi var påväg hem igen. Men samtidigt kändes det så inspirerande...

I torsdags hade vi andra kurstillfället. Då fortsatte vi med linförigheten och kontakten. Vi fick göra momentet sittande i grupp och platsliggning. Vi fick visa vart vi stod i apporteringen, börja med liggövningar och öva bakdelskontroll. De tre sistnämda fick vi i läxa att öva på tills nästa gång.

Jag har haft lite problem med apporteringen. Bamze springer mer än gärna och hämtar apportbocken om man slänger iväg den. Men om jag håller den framför honom vet han inte att han skall gripa den. Jag fick lite tips med mig hem både på det och för att träna in snabba lägganden.

Här om dagen tog jag mig en liten liten stund (typ 5-10min) för att träna på läxan. Bakdelskontrollen känner jag att jag har övat på hela vintern och vi har den genom rallyn i "360 vänster svängen", vilket vi har fått beröm för, så jag bestämde mig för att öva på apporteringen och snabba lägganden och bara smyga in nån bakdelskontrollövning för att få honom mer intresserad. 
Vi fick till typ 6-7 riktigt fina lägganden med jättebra tempo, så jag nöjde mig med det. Sen lekte jag lite med apportbocken och fick Bamze intresserad av att vilja ta den själv och då fick han beröm för det.

Jag blev nästan mest nöjd över att jag själv inte körde för länge, utan nöjde mig när det gick som bäst.
Skall nog försöka köra lite snabba lägganden under kvällspromenaden idag, vilken är dags att ta sig ut på nu medan det är skapligt fint och lite ljust ute.

Ha det gott
Kramar Ida och colliepojkarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar