måndag 22 april 2013

Rallytävling i Fagersta 6/4-2013

Ja den 6/4 var vi till Fagersta och tävlade rallylydnad igen. 



Detta var vår andra tävling och även denna gick av stapeln i Fagersta BK´s inomhushall. Upplägget var samma som den första tävlingen vi var på, att endast en hund fick värma upp inne i hallen förutom den som var på banan, resterande hundar i hallen skulle sitta i bur.

Även denna gång hade vi åkt till Linde dagen innan och sov över hos mina föräldrar, det kändes så skönt att det blev lite kortare körsträcka så tidigt på moronen. Kl 05:20 ringde kl, så vi gjorde oss i ordning och åkte dit så vi var på plats till typ 07:30.

A gick och rastade hundarna medan jag gick och anmälde oss, för att sedan ställa i ordning med bur och allt.

Jag hade fått startnr 4, med Diezel, vilket gjorde mig lite nervös ifall jag skulle hinna värma upp honom ordentligt mellan banvandringen och vår start.


Även denna gång var det Katarina Strömberg som skulle döma. 
Och precis som sist poängterade hon att det var viktigt att vi gick ut på banan och hade kul med våra hundar.


Vi gick banvandringen och det var en kul bana, den kändes lite lättare än sist, 
men även denna gång var SITT-STÅ skylten med. Nu hade vi i alla fall tränat på den lite extra, men jag kände mig mycket osäker på ifall Diezel skulle sätta den eller inte.


Direkt efter banvandringen tog jag ut Diezel och började värma upp.
När det var vår tur att starta så var han supertaggad :) 
Vi körde banan och jag var så glad över att jag fick med honom så bra. Det tidiga startnumret var nog en fördel eftersom det inte var så många hundar som hade gått innan oss, så nosandet blev inget problem denna gång. Även SITT-STÅ skylten kändes som att den gick bra. 
Han fick massor av beröm och en massa köttbullar och prickekorv i belöning när vi gått klart vår runda och jag kände mig så nöjd över den positiva inställningen och hans attityd genom hela banan. 
-Han gick verkligen superbra!!


Bamze hade fått startnr: 18 och jag hade så svårt att bedöma när jag skulle ta ut honom.
När det var 10hundar före oss gick vi ut så jag skulle hinna rasta honom igen, eftersom han hade suttit i buren rätt länge. Sen försökte jag köra igenom banan där ute. 
Det var mycket hundar utanför och speciellt en kunde jag inte få Bamze att slita blicken ifrån. Jag försökte ta mig en bit ifrån det ekipaget, men av någon anledning kändes det som att de dök upp precis där vi var hela tiden. Han kändes inte alls med på noterna och jag försökte leka igång honom.

Vi gjorde många sitt övningar eftersom banan innehöll många sitt skyltar, i efterhand inser jag att jag inte alls skulle ha gjort så mycket där ute med honom, jag tror att jag tog ut honom alldeles för tidigt.

När det var en hund före oss så gick vi in och fortsatte uppvärmningen inne, men det kändes inte alls lika bra som första gången vi tävlade.

Vi gick in på banan och körde igenom den. Tyckte att vi inte alls hade så fin kontakt som sist och det kändes lite segt för att vara Bamze. Den skylten som han genomförde allra bäst var 360 vänster, som är ett av favoritmomenten. De sista skyltarna kom han igång och det kändes som att vi avslutade jättefint.

Självklart fick han massor av beröm och både köttbullar och korv som belöning han oxå, jag passade även på att leka med honom efteråt. 
 
Min egen känsla av hur det hade gått var inte alls lika bra som med Diezel, men den sa mig att vi hade gjort rätt på banan och att vi borde i alla fall vara skapligt många poäng över godkäntgränsen.

 


Erica & Anders som vi lärt känna genom collieklubben var oxå där för att tävla.

 
I nybörjarklass skulle hon gå med sin man Anders hund Silver. De skötte sig jättefint och jag kunde bara se ett par missar. Nått snett sitt och lite nos, annars såg det jättefint ut.
 
 

Det blev en rätt lång väntan på prisutdelningen och spänningen var stor när den satte igång.
Erica, Anders, Arvid och jag lyssnade förväntansfullt. 
Först ropades ekipagen upp som tyvärr inte hade klarat sig, ingen av oss trodde att vi skulle räknas upp där, men man andas ändå ut när den uppropningen var över.

Sen gick de bakifrån... När de började närma sig 80poäng så väntade jag mig att vi skulle bli uppropade, men vi klarade oss både över 80, 85 och 90gränsen. 
Oj vad fjärilar vi hade i magen. Erica sa, tänk om det står tre collies på prispallen...

Sen ropades Diezel upp på 7:de plats med hela 95poäng, gissa om jag blev stolt och glad. 
Trots min "dåliga" känsla så lyckades min lilla skitunge Bamze skrapa ihop hela 97poäng och kom på en 4:de placering. 
Oj oj vad jag blev glad!!

Extra glad blev jag oxå för Erica & Silvers skull som kom trea med hala 98poäng på deras första gemensamma tävling.


-En collie i varje färg och alla gjorde superfina rundor på denna rallylydnadstävling!!!
 



  Väl hemma hade vi två mycket trötta colliepojkar som hade fått med sig varsin fin rosett hem. 




Diezel hade 5 poängs avdrag. 
1p för att han rörde sig på skylt nr 2. 2 för snett sitt på skylt 3. 
1p för snett ställande på Sitt-stå-skylten och 1p på helheten.

På helhetsintryck och kommentarsfältet stod det
-Mjukt och trevligt. Snyggt jobbat! :)

 


Bamze hade 3 poängs avdrag.
1p på skylt nr 2 bristande samarbete. 1p +1p  för sent sitt både på skylt nr 3 och 11.

På helhetsintryck och kommentarsfältet stod det:
-Underbar bakdelskontroll. Ännu en härlig runda.


Matte blev så otroligt nöjd och stolt över sina underbara colliepojkar.
Jag njöt i fulla drag av de fina resultaten och svävade runt på mina små rosa moln med ett leende på läpparna i flera dagar. 
Sen började jag blicka fram mot nya aktiviteter och framförallt nästa tävling ;)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar