torsdag 25 april 2013

Tredje kurstillfället...

Jag bara måste göra ett litet snabbt inlägg här...
Är precis hemkommen från tävlingslydnadskursen hos Prickis och är alldeles fylld med inspiration :)

Idag började vi med sittande i grupp och en platsliggning. Platsliggningen var inga problem för Bamze, däremot så tycker han att det blir riktigt långtråkigt att sitta och lägger sig gärna ner, så detta får vi öva mycket mera på. 
Sen fortsatte vi med att öva på linförighet, halter åt olika håll, bakdelskontroll och snabba lägganden. 

Under teorin gick vi igenom apporteringsträning och pratade lite om läggande under gång och ställande. Vi pratade mycket om hur viktigt det är att dela upp varje moment i små små delmoment och träna in de olika delarna var för sig.

Inför nästa kurstillfälle får jag verkligen ta mig i kragen och träna ordentligt, för vi fick en rejäl läxa med oss hem idag: 
  • Apporterings-träning
  • Snabba lägganden
  • Snabba ingångar (vi skall bestämma oss för viken ingång vi skall ha)
  • Ställande
  • Halter (åt alla håll)
  • Linförighet med tidtagning (långa sträckor, så lite vändningar och halter som möjligt, minst 2minuter)

Vid varje kurstillfälle känner man att man får nya aha-upplevelser, många tankeställare och en hel hög med nya tips och idéer. 
Jag har hört så mycket positivt om dessa kurser och kunde nog inte riktigt själv förstå hur lärorikt det verkligen skulle vara. Tycker det känns som att man utvecklas en hel del från gång till gång, utan att man själv riktigt vet hur det går till.

Nu gäller det bara att träna, träna och åter träna och sen ser vi fram emot nästa torsdag :)

Det kändes i alla fall som att det gick bra idag och jag är så glad över att Bamze nästan inte pep någonting. Jag är nog faktiskt rätt nöjd överlag med både min och Bamzes prestation detta kurstillfälle och man känner verkligen att det ger resultat när man tränar på läxan. 

Vi är nog båda lika trötta i huvudet nu. Bamze-busen har redan gått och lagt sig och jag tänkte faktiskt göra det samma. 
Det skall bli riktigt skönt att krypa ner i sängen nu och sluta mina blå.

Natti natti, dröm sött!!
Kramar Ida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar