onsdag 15 maj 2013

Läger...


Hela Kristi himmelfärdshelgen har gått i hundens tecken.
Jag och colliepojkarna varit på Örebro Hundsällskaps årliga träningsläger. 
I torsdags packades allt in i bilen och vi begav oss mot Stigmansgården, ett hundvänligt boende i vackra och natursköna Tiveden. Torsdagskvällen bjöd på korvgrillning och en liten tipspromenadsvända och vi satt uppe och pratade alldeles för länge mina finaste rumskamrater och jag.

 ♥

På fredagsmorgonen vaknade jag tidigt, sådär vid 06:00-tiden, efter endast 3,5timmars riktig sömn. Då hördes ett glatt jollrande från Ann´s lilla Emil i rummet bredvid. Goare liten 4-månaderskille får man nog leta efter, man blir ju alldeles varm inombords när man möts av det där ljuvliga leendet...
Jag, Lotta, Ann och Gunilla som sitter i lägerkommitten åkte iväg och rekade sök och spårmarker och vi gjorde även i ordning sökrutan inför lördagen. 

Eftermiddagen bjöd på lydnad. Instruktör var Edit Tollheim.
Vi delades upp i två grupper där de med lite mer erfarenhet som är uppe klass 2 och 3 var i en grupp och vi som är nybörjare eller klass 1 i en grupp. 
Under tiden som första gruppen körde, så passade jag på att köra lite fortsättningsrally med Diezel.

Sen fick jag lite lydnadstips med Bamze.
Det jag kände att jag behövde tips med var hoppet som vi inte övat särskilt mycket på alls och även det här med tandvisningen. Visning av tänderna i sig är det inga problem med, däremot har den här lilla herrn mycket svårt att sitta still. Han vill ju liksom bara fram och hälsa och helst av allt pussa på personen som skall titta tänder.


Fredagskvällen bjöd på grillning, skratt och prat och lite mer lydnadsträning, med platsliggning och sittande i grupp.
  

Lördagen var till för bruksaktiviteter och vi hade bjudit in instruktörer i spår och sök. Carina från klubben höll i spåret och Marie Edlund höll i söket. Jag har varit på sök tillsammans med Marie förut och vet hur inspirerad man blir när man tränar för henne, så för mig var inte valet så svårt. 

I år var jag duktig och lyssnade på vad kroppen sa och tog det lite lugnare än vad jag gjort de tidigare åren.
Önskar dock att jag hade haft mer ork så att jag även hade orkat med spåret på fm. 
 Men jag hoppas på att få till nån spårträff tillsammans med Carina och några fler här framöver, för jag tror hon har en hel del bra tips till oss att komma med hon oxå...

För vår del blev det i alla fall en lugn morgon, med en liten stunds lydnad innan lunchen. 

Och sen bar det iväg till sökskogen...




Är mycket nöjd med dagen, både över träningen och alla tips jag fick.
Jag avslutade med att killarna fick busa av sig lite med varandra i skogen innan vi åkte tillbaka till stugan.
Lördagskvällen bjöd på gemenskap i storstugan, det stod grillning på schemat även nu, Ann hade fixat med lite små aktiviteter och jag hade bakat jordgubbs och rabarberpaj med vaniljsås...mmmmm vad gott allt var.


På söndagen hade vi planerat in lydnadstävling. Kl 09:00 var det lottning. 
Vi hade bestämt att man faktiskt fick tävla två hundar i samma klass, så det blev två platsliggningar i ettan då både jag och en till ville passa på att utnyttja tillfället...

 Bamze fick startnr 4 och Diezel startnr 7, jag bestämde mig för att ta till de hjälper jag behövde i form av röst och händer. Jag var dock duktig och belönade endast mellan momenten med godis, vilket jag kände att jag behövde för att få killarna lite motiverade...

 Träningstävling i Lydnadsklass 1

 Bamze


Platsliggning 
Betyg 10



Tandvisning
Betyg 10



Start...


 Linförighet
Betyg 8
Kommentar/Anteckningar: 
sitter ej, ek, hjälper hunden, sitter sent, ek kropp



Läggande
 Betyg 8
Kommentar/Anteckningar:
dk, sitter ej vid avslut




Inkallning
 Betyg 8,5
Kommentar/Anteckningar:
tempo


Ställande
Betyg 0
Kommentar/Anteckningar:
lägger sig



 Apportering
 Betyg 7
Kommentar/Anteckningar:
för m föremål, tugg


Hopp över hinder
Betyg 0
Kommenter/Anteckningar
hoppar ej


Helhetsintryck 
Betyg 7
Kommentar/Anteckningar
ta bort hand, ta inte i hunden


Över lag tyckte jag att det gick riktigt bra. Bamze är ju långt långt ifrån tävlingsklar, vilket jag var väl medveten om när vi startade. Jag är dock nöjd med både hans och min prestation. Jag tyckte att det var flera moment som gick över förväntan. Platsen gick kanon, jag tror inte ens att han nosade och jag fick till ett riktigt fint uppsättande, något vi skall träna vidare på. 
Jag är även riktigt nöjd över att vi fick till läggandet som vi tränade in under lördagen. På ställandet gjorde jag visst samma handtecken som på läggandet och han la sig så fint ;) På hoppet placerade jag honom för långt ifrån och han sprang runt hindret, jag fick dock göra om det en gång, så att vi i alla fall fick ett bra avslut och då var det inga problem...

Sammanlagt fick vi 129p, ett 3. pris och vi kom på placering 6.

 


  Träningstävling i Lydnadsklass 1

Diezel 

 

Platsliggning 
Betyg 10




Tandvisning
Betyg 10



 Start...


 Linförighet
Betyg 8,5
Kommentar/Anteckningar: 
ls, ss, nosar, position
 


 
Läggande
 Betyg 7,5
Kommentar/Anteckningar:
dk hand, ligger sent


 
Inkallning
 Betyg 8,5
Kommentar/Anteckningar:
tempo, sitter snett avslut




Ställande
Betyg7
Kommentar/Anteckningar:
dk hand, sitter tidigt



 Apportering
 Betyg5
Kommentar/Anteckningar:
tuggar, hjälp från förare



Hopp över hinder
Betyg 9
Kommenter/Anteckningar
ss avslut


Helhetsintryck 
Betyg 8


Jag är mycket nöjd över Diezels prestation. Sneda sitt/ligg behöver vi träna massor på, vilket jag är väl medveten om, dessutom så är det ju det här med tempot, så det är bara att träna vidare.
Jag tycker nog att det känns som att domaren var mycket snäll när hon gav oss poäng, men det var en jätterolig tävling att genomföra och det gick faktiskt över förväntan.

 Sammanlagt fick vi 168p, ett 1. pris och vi kom på delad 1:a placering :).

 

 Lägret avslutades med lunch, prisutdelning och sen blev det packning och städning av stugorna.
 
 Tänk vilken underbara helg vi har haft :o)!!
Årets läger var precis lika kul och trevligt som det varit de föregående åren. Helgen har bjudit på massor av skratt och glädje, inspirerande hundträning och underbar gemenskap med fina vänner och träningskamrater.

Det är verkligen ett nöje att få tillhöra en klubb med sån laganda och gemenskap 
som vi har och jag är så glad över att mitt val av klubb föll på just ÖHSBK.

Vi ser redan nu fram emot nästa års läger...

Kramar Ida och colliepojkarna.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar